POSMODERN AESTHETICS IN CINEMA: A THEORETICAL APPROACH
DOI:
https://doi.org/10.37135/kai.03.05.05Keywords:
Cinema, postmodernity, intertextuality, communicationAbstract
Postmodernity emerges as a contrast to modern thought that manifests its exaltation to reason, rationalist optimism and inclination for metarelate systems. The postmodern perspective becomes a pessimistic and critical image of society, which is seen as the deconstruction of reason. In the cinematographic field, postmodernity also made a dent, taking as an initiative the same parameters that formed it: criticism of the reason and inclination for dispersion, the multiple and the fragmentary. It is a new approach that leans towards sensitivity towards difference, plurality and the exaltation of subjectivity and individualism. This reflection article executed a tour of the characteristics of the postmodern paradigm and its application in cinematography in terms of the deconstruction of reason, death of the subject, fragmentation and intertextuality.
Downloads
References
Agirre, K. (2014). El nuevo Hollywood y la posmodernidad: entre la subversión y el neoconservadurismo. Palabra Clave, 17 (3), 645-671. DOI: 10.5294/pacla.2014.17.3.4.
Altman, R. (2000). Los géneros cinematográficos. Barcelona: Paidós.
Aumont, J. (1995). Estética de cine. Barcelona: Paidós.
Best S. y Douglas K. (1991). Postmodern Theory. Critical Interrogations. Estados Unidos: Guilford Press.
Bordwell, D. (1996). La narración en el cine de ficción. Segunda Edición. Barcelona: Editorial Paidós.
Calinescu, M. (1991). Cinco caras de la modernidad: modernismo, vanguardia, decadentismo, kitsch, posmodernismo. Editorial Tecnos, Madrid-España.
Carenzo, R. (2005). La posmodernidad. Revista Tiempo de Gestión. 1(1). 57-66.
Carroll, N. (1998). Interpreting the moving image. Cambridge: Cambridge University Press.
Casetti, F. y Chio F. (1991). Como analizar un film. Buenos Aires-Argentina.
Carretero, E. (2000). Posmodernidad y temporalidad social. Cuarta Edición. Editorial Paidós. 2000.
De Carvalho, José. (1994). La antropología y el nihilismo filosófico posmoderno. Revista Alteridades, 4(8), 13-29.
De la Rosa, R. (2000). Que es posmodernidad. Segunda Edición. Ediciones San Pablo, Madrid-España.
Flores, J; Balderrama, C; Aguilera G. (2016). El entorno cotidiano, la estética kitsch y su relación con los diseños. Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 25(49), enero-junio, 98-120. Instituto de Ciencias Sociales y Administración Ciudad Juárez, México.
Fouce J. (2000). Frente a la posmodernidad. Fundamentos en Humanidades, vol. I, (2), diciembre, 55-77. Universidad Nacional de San Luis San Luis, Argentina.
González, I. (2015). Valor y kitsch en la Muerte de Virgilio. 452º F. (12). 154-166.
González, L. (1991). Ideas y creencias del hombre de hoy. Madrid: Sal Terrae.
Gutiérrez, M. (2014). El cine de autor del cine moderno al cine posmoderno (Colombia). Razón y Palabra. Primera Revista Electrónica en Iberoamérica Especializada en Comunicación. (87) Investigación en comunicación aplicada.
Hertenstein, M. (2008). Introduction: Cinema in the Biblical Sense. En Morefield, K. (ed.) Faith and Spirituality in Masters of World Cinema. 8-20. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing.
Huyssen, A. (2002). En busca del futuro perdido. Cultura y memoria en tiempos de la globalización. México: Paidós.
Jameson, F. (1991). Posmodernismo y sociedad de consumo. Barcelona: Kairós.
Jameson, F. (2002). El giro cultural. Buenos Aires: Manantial.
Jameson, F. (1991). El posmodernismo o la lógica cultural del capitalismo avanzado. Barcelona: Paidós.
Jitrik, N. (1993). Rehabilitación de la parodia. Buenos Aires: Instituto de Literatura Hispanoamericana, UBA.
Lyon, D. (1996). Posmodernidad. Barcelona: Alianza Editorial.
Lyotard, J. (2004). La Condición Posmoderna. Barcelona: Cátedra.
Magallón, M. (2013). El problema del sujeto en la posmodernidad occidental. Análisis. Revista Colombiana de Humanidades, (83). 381- 408. Universidad Santo Tomás Bogotá, Colombia.
Mendoza A. y Cerrillo P. (2003). Intertextos, aspectos sobre la recepción del discurso artístico. Castilla: Ediciones de la Universidad de Castilla.
Molina Fox, V. (1995). El cine posmoderno: un nihilismo ilustrado. Madrid: Cátedra.
Pérez Marín, D. (2008). 71 fragmentos de una cronología del azar de Michael Haneke. La glaciación de los sentimientos en la sociedad fragmentada. Frame: revista de cine de la Biblioteca de la Facultad de Comunicación. (3). 283-295.
Picó, J. (1998). Modernidad y postmodernidad. Madrid: Alianza.
Ramírez A. (2005). Posmodernidad y política. Revista Espiga. (12). 109-118. Universidad Estatal a Distancia San Pedro de Montes de Oca, Costa Rica.
Rodríguez-Ferrándiz, R. (2003). Publicidad omnívora, publicidad caníbal: el intertexto polémico. I Jornadas de Publicidade e Comunicação, Universidade da Beira Interior (Covilha, Portugal)-LabCom.
Romero Sánchez-Palencia, Carmen; Lozano Díaz, Vicente. Actualización docente: la postmodernidad y la película de Matrix. Opción, vol. 31, núm. 3, 2015, pp. 1086-1103 Universidad del Zulia. Maracaibo, Venezuela. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/310/31045567057.pdf
Ros Cherta J. (S/A). Gilles Lipovetsky o El culto a lo privado. Recuperado de: http://www.raco.cat/index.php/RecercaPensamentAnalisi/article/viewFile/106332/153051. 17 de julio de 2019.
Sánchez-Biosca, V. (1995). Una cultura de la fragmentación. Pastiche, relato y cuerpo en el cine y la televisión. Valencia: Paidós.
Sangro, P. (2016). Las vanguardias artísticas del siglo XX y su contribución teórica en la definición exhibicionista de la naturaleza del cine. Anagramas Rumbos y Sentidos de la Comunicación, 14(28). Universidad de Medellín. Universidad Pontificia de Salamanca, España.
Solaz, L. (2003). Cine Postmoderno. Revista En Cadena Dos, (39). Recuperado el 14 de julio de 2019 de http:// www.encadenados.org/n39/cine_postmoderno.html
Sosa, R. (2008). Una reflexión sobre la noción de fragmentación en la sociedad de cambio de siglo. Revista de Antropología Experimental. Nº 8(28). 397-401. Universidad de Jaén. Universidad Complutense de Madrid.
Sousa S. (2005). El milenio huérfano. Madrid: Trotta.
Tarkovski, A. (2002). Esculpir en el Tiempo. Reflexiones sobre Arte, la Estética y la Poética del cine. Madrid: RIALP Ediciones.
Vaskes, I. (2011). Posmodernidad estética de Frederick Jameson: pastiche y esquizofrenia. Praxis Filosófica. (33). 53-74 Universidad del Valle Cali, Colombia.
Vattimo, G. y Rovatti P. (2006). El pensamiento débil. Madrid: Cátedra.
Vicente, A. (1999). El arte en la postmodernidad. Todo vale. Barcelona: Drac.
Vrolijk, C. (2002). Estructuras no lineales en la narrativa (literatura, cine y medios electrónicos). Pontificia Universidad Javeriana. Facultad de Ciencias Sociales. Departamento de Literatura. Bogotá-Colombia.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright
By submitting his work to Kairós, Journal of economic, law and administrative sciences, the author assigns the editor in a non-exclusive manner the rights of reproduction, publication, public communication, distribution and transformation so that it can be published in the journal in electronic version and can be consulted from the magazine's website.
Likewise, the authors authorize their article to be published under a Creative Commons Attribution CC BY-NC-ND license.
The authors who publish in this journal agree to the following terms:
The authors retain the copyright and guarantee the journal the right to be the first publication of the work as well as licensed under a Creative Commons Attribution CC BY-NC-ND license.
Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to post their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own website) after publication, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation. of published works (See The Effect of Open Access).