TYPES OF SPORTS ORGANIZATIONS IN SPAIN
DOI:
https://doi.org/10.37135/kai.003.03Keywords:
Sports organization, public, private, associative, typologyAbstract
Sport has been considered a mass phenomenon with a trascendental power to follow and congregate, as well as its significant economic and social contribution. At the present time, in Spain we find ourselves in a changing environment, in which the demands and needs of the population are increasingly diverse, resulting in a mandatory adaptation and versatility on the part of organizations. These structural, functional and organizational changes require sustainability of both the sports facilities and the services offered. This is becoming more and more complicated, and the traditional concept of sports organization has changed. This study has analyzed the different types of organizations in the world of sport, encompassed in the three most important areas of action - public, private and associative. Also, within each field we find different institutions and/or organizations very different. The aim of this paper is to analyses the typology of sports organizations in Spain and their evolution in recent years.
Downloads
References
Alguacil, M., Dos Santos, M. A., Pastor-Barceló, A., y Colino, O. (2016). Análisis cualitativo comparativo de la lealtad en servicios públicos deportivos. Revista de psicología del deporte, 25(1), 69-72.
Arboledas, D., y Puig, N. (2012). Análisis comparativo de los servicios deportivos municipales de Andalucía y Cataluña. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 8(29), 223-244. doi: http://dx.doi.org/10.5232/ricyde2012.02903
Calabuig, F., Núñez-Pomar, J., Prado-Gascó, V., y Añó, V. (2014). Effect of price increases on future intentions of sport consumers. Journal of business research, 67(5), 729–733.
Calabuig-Moreno, F., Quintanilla-Pardo, I., y Mundina-Gómez, J. (2008). La calidad percibida de los servicios deportivos: diferencias según instalación, género, edad y tipo de usuario en servicios náuticos. (The perception of service quality in sport services: differences according to sport facility, gender, age and user type in nautical services). RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 4(10), 25-43. doi: https://doi.org/10.5232/ricyde2008.01003
Conde-Ruiz, J. I., Díaz, M., y Marín, C. (2016). Evolución del Gasto Público por Funciones durante la crisis (2007-2014): España vs UE. Documento de Trabajo, 09.
Escamilla-Fajardo, P., Núñez-Pomar, J. M., y Gómez-Tafalla, A. M. (2016). Clima Organizacional y sector de pertenencia: un análisis de la percepción de los empleados de entidades deportivas. Revista de psicología del deporte, 25(1), 73-76.
Fernández, J. E. R., Couto, J. M. P., y Aguilar, J. P. (2015). Análisis de la promoción deportiva en el municipio de Boiro (A Coruña): Relación entre la gestión deportiva municipal, los clubes deportivos y los resultados deportivos. EmásF: Revista digital de educación física, 6(33), 66–86.
Gallardo, L., Guerrero, L. G., y Gómez, A. J. (2004). La gestión de los servicios deportivos municipales: vías para la excelencia. Inde publicaciones. Barcelona: España.
García Ferrando, M., y Llopis Goig, R. (2017). La popularización del deporte en España: encuestas de hábitos deportivos 1980-2015. CIS-Centro de Investigaciones Sociológicas Consejo Superior de Deportes. Madrid: España.
Grimaldi Puyana, M., y Ferrer Cano, P. (2016). Dimensión y perfil de las organizaciones de gestión de instalaciones deportivas. Apunts: Educación física y deportes, 4(126), 72–78.
Leiva, A. P., Márquez, P. G.-O., Rodríguez, C. G., Navas, J. M. M., y Bozal, R. G. (2017). Ejercicio físico y calidad de vida en estudiantes universitarios. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 437–446.
Martínez-Lemos, I., y Romo-Pérez, V. (2015). El sector privado del deporte en España: Relación con población, producción y renta. Retos, 28, 71-77.
Pereira, E. B. (2016). Tendencias en gestión deportiva. Revista española de educación física y deportes, 3(414), 13–16.
Puig, N., Domínguez, A. M., y López, C. (1996). Propuesta de marco teórico interpretativo sobre el asociacionismo deportivo en España. European Journal of Human Movement, 1(2), 75–92.
Grimaldi, M., Fernández, J., y García-Fernández, J. (2013). Situación laboral de gestores deportivos en servicios públicos externalizados. Actividad física y deporte: ciencia y profesión, 1(18), 33-40.
Quesada, J. L. (2014). El control municipal de las concesiones administrativas: el caso de los servicios e instalaciones deportivas. Auditoría Pública, 62, 63–81.
Rochel, J. J. B., y Arias, B. L. (2012). Los avances en la valoración económica del deporte en Europa. Estudios de Economía Aplicada, 30(2), 637-654.
Rodríguez, C. J. L., Calvo, B. L., Caba, M. M. G., Sánchez, M. J., Casado, J. E., Feito, T. E., y Lis, F. B. (2018). Asociacionismo deportivo: diagnóstico y perspectivas. Editorial Reus. Madrid: España.
Salgado-Barandela, J., Barajas, A., y Sánchez-Fernández, P. (2017). Impacto económico del deporte: tema de interés creciente en la literatura científica. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 17(68), 729-755. doi: https://doi.org/10.15366/rimcafd2017.68.010
Sanz, R. P., y Insúa, J. A. S. (2003). El impacto del deporte en la economía: problemas de medición. RAE: Revista Asturiana de Economía, 26, 61–84.
Thiel, A., y Mayer, J. (2009). Characteristics of voluntary sports clubs management: A sociological perspective. European sport management quarterly, 9(1), 81–98.
Wicker, P., y Breuer, C. (2015). How the economic and financial situation of the community affects sport clubs’ resources: Evidence from multi-level models. International Journal of Financial Studies, 3(1), 31–48.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright
By submitting his work to Kairós, Journal of economic, law and administrative sciences, the author assigns the editor in a non-exclusive manner the rights of reproduction, publication, public communication, distribution and transformation so that it can be published in the journal in electronic version and can be consulted from the magazine's website.
Likewise, the authors authorize their article to be published under a Creative Commons Attribution CC BY-NC-ND license.
The authors who publish in this journal agree to the following terms:
The authors retain the copyright and guarantee the journal the right to be the first publication of the work as well as licensed under a Creative Commons Attribution CC BY-NC-ND license.
Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to post their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own website) after publication, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation. of published works (See The Effect of Open Access).