EVALUATION OF THE TEACHING-LEARNING PROCESS OF THE WRITTEN LANGUAGE IN THE VIRTUAL CLASSROOM DURING THE COVID 19 PANDEMIC IN BASIC EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37135/kai.03.11.09

Keywords:

Learning writing, ICT, Virtual environments

Abstract

The main objective of this research is the evaluation of the writing learning process through virtual learning environments in the pandemic, developed in first-year children of basic education in a total of 182 samples taken in the academic period 2021-2022, incursion of ICT Information and Communication Technologies; in recent times it has taken center stage in online education; the need to continue the academic process during the unexpected global impact of the corona virus pandemic worsened the pre-existing educational crisis; This research analyzes the learning process of writing through the use of virtual platforms, during the pandemic. The study was based on the qualitative and quantitative paradigm, based on the observations in the learning process through the use of educational tests, in search of the causes and facts of the investigation, oriented to the verification of the hypothesis, based on the techniques applied to students and teachers of the first year of basic education, a total of 182 samples, which showed successful results of the use of virtual learning environments in the writing process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvarez, G., García , M., & Qués, M. (2018). Entornos virtuales de aprendizaje y didáctica de la lengua. Una propuesta para mejorar la habilidad de reformulación productiva de estudiantes preuniversitarios. Revista Q 5(9), 1-24.

Álvarez, H. A. (2020). La educación en tiempos del coronavirus: Los sistemas educativos de América Latina y el Caribe ante COVID-19. http://dx.doi.org/10.18235/0002337

Araujo Silva, L.E., Ochoa Mogrovejo, J.F., & Vélez Verdugo, C. (2020). El claroscuro de la universidad ecuatoriana: los desafíos en contextos de la pandemia de COVID-19. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 14(2), e1241. https://dx.doi.org/10.19083/ridu.2020.1241

Díaz Mujica, A., Pérez Villalobos, M.V., González-Pienda, J.A., & Núñez Pérez, J.C. (2017). Impacto de un entrenamiento en aprendizaje autorregulado en estudiantes universitarios. Perfiles educativos, 39(157), 87-104. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982017000300087&lng=es&tlng=es.

Fombona Cadavieco, F., Pascual Sevillano, M.A., y Sevillano, M. L. (2020). Construcción del conocimiento en los niños basado en dispositivos móviles y estrategias audiovisuales. Educação & Sociedade, 41, e216616. https://doi.org/10.1590/ES.216616.

Guerrero, B. (2021). Guía de estimulación para el desarrollo psicomotor en niños de 3 y 4 años que regresan a la presencialidad. Tesis de Maestría. Universidad Técnica de Ambato. https://repositorio.uta.edu.ec/bitstream/123456789/35408/1/guerrero_hojas_preliminares_%2B_tesis.pdf

Marin, M. S. (2022). Actividades de coordinación viso-manual a través de método Montessori, para fortalecer el proceso de pre escritura en niños de pre jardín del Instituto Pedagógico Montessori en San Alberto, Cesar. [Diplomado de profundización para grado]. Repositorio Institucional UNAD. https://repository.unad.edu.co/handle/10596/48963

Martínez, S. (2020). La psicomotricidad fina y el inicio de la pre escritura en los niños La psicomotricidad fina y el inicio de la pre escritura en los niños del Cantón Guano.

Ministerio de Educación - República del Ecuador (2014). Guía metodológica para la implementación del currículo de educación inicial. https://n9.cl/11ey4g

Núñez-Barriopedro, Estela, Monclúz, Ingrid Miguelina, & Ravina-Ripoll, Rafael. (2019). El impacto de la utilización de la modalidad B-Learning en la educación superior. ALTERIDAD. Revista de Educación, 14(1), 26-39. https://doi.org/10.17163/alt.v14n1.2019.02

Ortiz Padilla, M., Becerra, J., Vega, K., Sierra, P., & Cassiani, Y. (2010). madurez para la lectoescritura en niños/as de instituciones con diferentes estratos socioeconómicos. psicogente, 13(23), 107-130.

Sandybelle, V. Z., Alemán, G. L., & Marcela, G. G. (2016). Uso de las tecnologías de la información y la comunicación en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Virtualidad, Educación y Ciencia, 7(12), 76-84.

Sganderla, A., & Charvalo, D. (2008). Lourenço Filho: um pioneiro da relação entre psicologia e educação no Brasil. Psicologia da Educação, 26, 173-190.

Unicef - Ministerio de Educación (República del Ecuador). (2022). Resultados de las encuestas de monitoreo del impacto de la pandemia de COVID-19 en la comunidad educativa ecuatoriana. https://n9.cl/k2o7d

Vidal Ledo, María J., Gari Calzada, Mayra, Fernández Oliva, Bertha, & Vialart Vida, Maria Niurka. (2022). WhatsApp como plataforma de enseñanza-aprendizaje durante la pandemia de COVID-19. Educación Médica Superior, 36(1), e3370. Epub 06 de abril de 2022. Recuperado en 26 de junio de 2023, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412022000100020&lng=es&tlng=es.

Zambrano, C. Y. D., Grasst, Y. S., & Acosta, J. M. Z. (2022). La motricidad fina y su influencia en el desarrollo de la escritura. Domino de las Ciencias, 8(3), 1748-1767

Published

2023-07-14

How to Cite

EVALUATION OF THE TEACHING-LEARNING PROCESS OF THE WRITTEN LANGUAGE IN THE VIRTUAL CLASSROOM DURING THE COVID 19 PANDEMIC IN BASIC EDUCATION. (2023). Kairos: Journal of Economy, Law and Administrative Sciences, 6(11), 168-183. https://doi.org/10.37135/kai.03.11.09