ACCESS TO THE INTERNET AS A FUNDAMENTAL RIGHT: EDUCATION IN TIMES OF COVID-19
DOI:
https://doi.org/10.37135/kai.03.09.08Keywords:
Internet access, fundamental right, education, COVID 19Abstract
The change in the modality of education in the context of the pandemic caused by COVID-19 was prompted by the instrumentalization of the internet as a means of access to education at all levels of education. The objective was to analyze access to the internet as a fundamental right and the State's responsibility toward education in times of COVID-19, for which a critical analysis of the doctrine, regulations, and jurisprudence was carried out in light of international human rights instruments. In conclusion, a flawed economic, political, and social structure of the State in liaising efficiently with the pandemic affected the exercise of the right to education because of the impossibility to freely access mandatory technological tools, accentuating the inequality of digital non-citizens.
Downloads
References
Congreso de Perú. (2021). Portal del Congreso de la República de Perú. https://n9.cl/jhoml
Consejo de Ministros de Grecia. (1975). Diario oficial del Presidente de la República interino de Grecia, decreto ratificado por el Consejo de Ministros. https://n9.cl/pywhvs
Consejo de Europa. (2016). Recomendación del Comité de Ministros a los Estados miembros sobre la libertad en Internet. https://n9.cl/gq3d0
Constitución de la República del Ecuador. (2008). Registro Oficial 449. https://n9.cl/41evj
Corte Constitucional de Colombia. (2020). Sentencia T-030/20. https://n9.cl/s201a
Corte Constitucional de Ecuador. (2022). Sentencia No. 785-20-JP/22. https://n9.cl/9635t
Corte Suprema de Justicia de Costa Rica. (2010). Decisión del 18-6-2010, expediente 10-003560-0007-CO. https://n9.cl/kdxiw
Cotino, L. (2020). ONLINE-OFFLINE. Las garantías para el acceso a internet y para la desconexión, bloqueo, filtrado y otras restricciones de la red y sus contenidos. Revista de Derecho Político, 1(108), 13–40. https://n9.cl/ddfwn
Cumbre Mundial sobre la Sociedad de la Información. (2014). Construir la Sociedad de la Información: un desafío global para el nuevo milenio. https://n9.cl/q66i6
De Sousa, M. (2011). Educación para combatir la pobreza. Sapiens. Revista Universitaria de investigación, 12(2), 1-3.
Ferrajoli. L. (2009). Los fundamentos de los derechos fundamentales. Trotta.
Función Ejecutiva. (2019). Decreto Ejecutivo N°1017. https://n9.cl/xx68
Guzmán. M. (2011). Sociedad y Educación: La Educación como fenómeno social. Foro educacional, 19(1), 109 -120.
Frosini, V. (2017). El horizonte jurídico de internet. Revista de Derecho Constitucional Europeo, 14 (28), 271–280. https://n9.cl/j7uvl
Galloway, L. (2019). ¿Cuáles son los 5 países más “conectados” del mundo (y dónde tener acceso a internet es considerado un derecho básico)? https://n9.cl/t0qoh
Instituto Nacional de Estadísticas y Censos. (2021) Boletín Técnico Número 04-2021-Encuesta multipropósito Indicadores de tecnología de la información y la comunicación. https://n9.cl/gih4l
Ley 1341. (2009). Ley por la cual se definen principios y conceptos sobre la sociedad de la información y la organización de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones –TIC- . Colombia. https://n9.cl/gn31j
Ley 1955 (2019). Ley por la cual se expide el Plan Nacional de Desarrollo 2018-2022 de la República de Colombia. https://n9.cl/ilibe
Ley de Telecomunicaciones de Estonia. (2000). Resolución No. 738 del Presidente de la República de Estonia. https://www.riigiteataja.ee/akt/71844
Ley Orgánica de Comunicación del Ecuador. (2013). Registro Oficial Suplemento No. 22. https://n9.cl/chhmf
Massó, X. (2021). El fin de la educación: la escuela que dejó de ser. Ediciones Akal.
Ministerio de Educación. (2020). Acuerdo Nro. MINEDUC-MINEDUC-2020-00038-A. https://n9.cl/z5y9
Ministerio de educación. (2021). Estadística Educativa, Reporte anual de información, Vol. 2. https://n9.cl/oc6wh
Organización de las Naciones Unidas. (2016). Documento final de la reunión de alto nivel de la Asamblea General sobre el examen general de la aplicación de los resultados de la Cumbre Mundial sobre la Sociedad de la Información. Resolución A/RES/10/125. https://n9.cl/iruoe
Organización de las Naciones Unidas. (1948). Declaración Universal de los Derechos Humanos. (217[III] A). Paris.
Organización de las Naciones Unidas. (1966). Pacto internacional de derechos económicos, sociales y culturales. (2200[XXI]A). Paris.
Organización de las Naciones Unidas. (2022) Documentos técnicos de la OPS - Enfermedad por el Coronavirus (COVID-19). https://n9.cl/u2gln
Pérez. A. (2013). Los derechos fundamentales. Tectnos. Perú, Congreso de Perú.
Organización de los Estados Americanos. (2011). Declaración Conjunta sobre la Libertad de Expresión e Internet. https://n9.cl/s9l0r
Parlamento Europeo y el Consejo de la Unión Europea. (2002). Diario Oficial de las Comunidades Europeas DIRECTIVA 2002/22/CE del
Parlamento Europeo y del Consejo. https://n9.cl/aj49l
Parlamento Europeo y el Consejo de la Unión Europea. (2018). Código Europeo de las Comunicaciones Electrónicas. https://n9.cl/egdhp
Scioscioli, S. (2014). El derecho a la educación como derecho fundamental y sus alcances en el derecho internacional de los derechos humanos. Journal of Supranational Policies of Education 2(1), 66-24.
Scarfó, F. y Aued, V. (2013). El derecho a la educación en las cárceles: abordaje situacional. Aportes para la reflexión sobre la educación como derecho humano en contexto de la cárcel. Revista Eletrônica de Educação, 7(1), 88-98.
Secretaría de Educación Superior, Ciencia, Tecnología e Innovación. (2021). Evaluación de los efectos e impactos del COVID 19 en la educación superior. https://n9.cl/zu1tx
Servicio Nacional de Gestión de Riesgos y Emergencias COE. (2019). Resolución de 15 de marzo de 2020. https://n9.cl/3zhdb
Tribunal Europeo de Derechos Humanos. (2009). Case of Times Newspapers Ltd c. The United Kingdom. https://n9.cl/2hkes
Tribunal Europeo de Derechos Humanos. (2011). Comité Editorial de Pravoye Delo y Shtekel c. Ucrania. https://khpg.org/en/1308263114
Tribunal Europeo de Derechos Humanos. (2012). Caso Ahmet Yıldırım c. Turquía. https://n9.cl/xkwjb
Tribunal Europeo de Derechos Humanos. (2013). Caso Ashby Donald y otros c. Francia. https://acortar.link/AkbyXB
Tribunal Europeo de Derechos Humanos. (2015). Caso Delfi AS c. Estonia. https://acortar.link/Vj6XZh
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Kairos: Journal of Economy, Law and Administrative Sciences
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright
By submitting his work to Kairós, Journal of economic, law and administrative sciences, the author assigns the editor in a non-exclusive manner the rights of reproduction, publication, public communication, distribution and transformation so that it can be published in the journal in electronic version and can be consulted from the magazine's website.
Likewise, the authors authorize their article to be published under a Creative Commons Attribution CC BY-NC-ND license.
The authors who publish in this journal agree to the following terms:
The authors retain the copyright and guarantee the journal the right to be the first publication of the work as well as licensed under a Creative Commons Attribution CC BY-NC-ND license.
Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to post their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own website) after publication, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation. of published works (See The Effect of Open Access).