KUNTURÑAWI ECUADORIAN FILM FESTIVAL: ANALYSIS FOR CONFORMATION AS A FILM FESTIVAL CATEGORY A

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37135/kai.003.04.02

Keywords:

Cinematography, Communication, film festival, alternative space, audience training

Abstract

Film festivals are alternative spaces for the dissemination of cinematographic content and for the training of audiences. The Ecuadorian Kunturñawi Film Festival has been held since 2006 and aims to decentralize the cinematography made in Ecuador and become a space for reflection and debate in the central region of the country, especially in Riobamba. The objective of the present study is to analyze the seventh edition of the mentioned festival based on the criteria established by Jury (2018), to assess the quality of the Kunturñawi and place it in one of the categories proposed by this author. It is concluded that the Kunturñawi meets 15 of the 18 criteria set by Jury (2018), so it can be categorized into the highest category.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dayan, D. (2000). Looking for Sundance: The social construction of a film festival. En Moving images, culture and the mind, Bondebjerg Ib (Ed.), Luton: University of Luton Press. 43-52.

De Valck, M. (2007). Film Festivals. From European Geopolitics to Global Cinephilia. Ámsterdam: Amsterdam University Press.

Del Rincón, D., Arnal, J., Latorre, A., y Sans, A. (1995). Técnicas de Investigación en Ciencias Sociales. Madrid: Dykinson.

Diccionario de Ciencias de la Educación. (1983). Vol. 1. México: Santillana. p. 208.

Elsaesser, T. (2005). Cinephilia or the uses of disenchantment. En Cinephilia, movies, love and memory, editado por De Valck, Marijke y Hagener, Malte y Malte Hagener, 27-44. Amsterdam: Amsterdam University Press.

Festival de Cine Ecuatoriano Kunturñawi (2019). Historia de Kunturñawi. Recuperado de http://www.kunturnawi.com/

Fischer, A. (2009). Conceptualising Basic Film Festival Operation: An Open System Paradigm. Tesis doctoral, Bond University.

Fundación Arte Nativo (2018). Informe técnico de cierre de ejecución del proyecto VII Festival De Cine Ecuatoriano Kunturñawi. Riobamba, Ecuador.

Hardbord, J. (2002). Film Festivals: Media events and the spaces of flow. En Film Cultures, 59-75. London: Sage.

Linares Palomar, R. (2009). La producción cinematográfica. Estrategias de comunicación y distribución de películas. Madrid: Fragua.

Miñarro, l. (2013). Cómo vender una obra audiovisual. Una aproximación a la distribución de contenidos audiovisuales. Madrid: UOC.

Jurado Martín, M. (2018). Propuesta de categorización de festivales de cine. Estudio de caso en España. Miguel Hernández Communication Journal, 9 (1), pp. 131 a 160. DOI: http://dx.doi.org/10.21134/mhcj.v0i9.238

Jurado, M. y Cortés, L. (2018). Y, ¿para qué sirven los festivales de cine? Estudio sobre las funciones de los certámenes cinematográficos en España (2000-2002). Sphera Pública. Revista de Ciencias Sociales y de la Comunicación, 1(18), 83-103. Recuperado de: http://sphera.ucam.edu/index.php/sphera-01/article/view/333.

Redondo, F. (2015). Festivales de cine y tendencias de futuro. Un estudio de caso. Opción, 31(1). ISSN: 1012-1587. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=310/31043005034.

Stringer, J. (2001). Global cities and international film festival economy. En Cinema and the city: Film and urban societies in a global context, editado por Mark Shiel y Tony Fitszmaurice, 133-144. Oxford:Blackwell.

Subirós, P. (2015). El productor accidental. Barcelona: Anagrama.

Vallejo, A. (2012). Festivales de cine documental: redes de circulación cultural en el este del continente europeo. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid.

Published

2020-01-31

How to Cite

KUNTURÑAWI ECUADORIAN FILM FESTIVAL: ANALYSIS FOR CONFORMATION AS A FILM FESTIVAL CATEGORY A. (2020). Kairos: Journal of Economy, Law and Administrative Sciences, 3(4), 16-26. https://doi.org/10.37135/kai.003.04.02