LEARNING PRACTICES INTO THE KNOWLEDGE PEDAGOGICAL CONFIGURATION OF TEACHERS BELONGING TO THE EDUCATION FACULTIES IN THE CONTEXT OF COVID-19 PANDEMIC: ARCHAEOLOGY IN UNIVERSITIES OF COLOMBIA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37135/kai.03.13.05

Keywords:

learning practices, pedagogical knowledge, education faculty, COVID-19 pandemic, archaeological study

Abstract

Study, Cesmag and Mariana university, objective to analyze the learning practices in the configuration of pedagogical knowledge of teachers of the faculties of education in the context of the Covid-19 pandemic: archeology in the universities of Colombia. Model and design, between Barragan’s thematization, subjectivation practices and Foucault's thematization, exploratory approach of the physical environment and social structures in the formation of human subjectivity, from different perspectives. Findings configuration of teachers' pedagogical knowledge, described in the variations of discourses on learning practices and identification of teachers' position. The study is crucial; to improve, educational quality and students' well-being.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barragán Castrillón, B., (2011). Experiencia y narración: ensayo sobre el conocimiento escolar como campo de subjetivación. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (32),1-19. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=194218638009

Barragán, M. (2021). La filosofía como saber escolar en Colombia: (1994-2015). [Tesis de grado, Universidad de Antioquia]. Repositorio Institucional Universidad de Antioquia. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/handle/10495/28346

Bracho-Pérez, K. y Bracho-Durán, M. (2020). COVID-19: frente al desafío pedagógico de lo presencial a lo virtual. Hamut’ay, 7(2), 9-17. https://doi.org/10.21503/hamu.v7i2.2127

Calvache, E. (2016). Formación docente y pedagógica del profesorado universitario en los programas de Maestría, Áreas Educación y Pedagogía: Realidades y necesidades [Proyecto de investigación]. Universidad Mariana, Pasto.

Enríquez, L. y Hernández, M. (2021). Alumnos en pandemia: una mirada desde el aprendizaje autónomo. Revista Digital Universitaria (RDU), 22(2), 1-10. http://doi.org/10.22201/cuaieed.16076079e.2021.22.2.11

Farné, S. y Sanín, C. (2021). Impacto de la COVID-19 sobre el mercado de trabajo colombiano y recomendaciones para la reactivación económica. Organización Internacional del Trabajo.

Foucault, M. (1979). La arqueología del saber (A. Garzón, Trad.; 6.a ed.). Siglo XXI.

Ministerio de Salud y Protección Social. (2021). Medidas frente a la pandemia COVID-19. https://www.minsalud.gov.co/salud/publica/PET/Paginas/Documentos-Administrativos-covid-19.aspx

Monereo, C. (2009). Competencia digital para qué, dónde y cómo debe enseñarse. Aula de Innovación Educativa. Revista Aula de Innovación Educativa, (181), 9-12. https://core.ac.uk/download/pdf/132092911.pdf

Moreno, H., Mondragón, E. y Peña, C. (2021). Análisis de las experiencias de enseñanza y aprendizaje digitales aplicadas durante la pandemia de COVID-19 en el nivel superior desde el enfoque de las buenas prácticas educativas. Revista de investigación educativa de la Rediech, (12), e1257. https://www.rediech.org/ojs/2017/index.php/ie_rie_rediech/article/view/1257

Revillo, D., Pereyra, P., Viale, C. M. y Arias, C. (2021). El portafolio docente. Un estudio de caso sobre su implementación en la ciudad de Córdoba: entre la autoevaluación y la rendición de cuentas. Diálogos Pedagógicos, 19(38), 20-36. https://doi.org/10.22529/dp.2021.19(38)02

Sousa, S., Peset, M. y Muñoz-Sepúlveda, J. (2021). La enseñanza híbrida mediante flipped classroom en la educación superior. Revista de Educación, (391), 123-147. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2021-391-473

Verd, J.M. y Lozares, C. (2016). Introducción a la Investigación cualitativa. Fases, métodos y técnicas. Madrid: Síntesis

Published

2024-07-15

How to Cite

LEARNING PRACTICES INTO THE KNOWLEDGE PEDAGOGICAL CONFIGURATION OF TEACHERS BELONGING TO THE EDUCATION FACULTIES IN THE CONTEXT OF COVID-19 PANDEMIC: ARCHAEOLOGY IN UNIVERSITIES OF COLOMBIA. (2024). Kairos: Journal of Economy, Law and Administrative Sciences, 7(13), 86-105. https://doi.org/10.37135/kai.03.13.05